Środa, 12.05.2021, imieniny: Dominika, Imeldy, Pankracego

Witamina D w pigułce

Witamina D w pigułce
Szacuje się, że ponad 90 proc. Polaków przejawia niedobór witaminy D. Te wyniki ukazują skalę problemu, z którym boryka się całe społeczeństwo. Ze względu na udokumentowany wpływ witaminy D na wiele procesów życiowych tak ważne jest utrzymanie jej prawidłowego stężenia we krwi. Odpowiada ona między innymi za: prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, nerwowego, krążenia czy odpornościowego.

Spis treści:

  1. Witamina D jako naturalny wytwór organizmu
  2. Jak powstaje witamina D?
  3. Suplementy na miarę każdego
  4. Jak suplementować witaminę D?
  5. Czym charakteryzuje się niedobór witaminy D?
  6. Jak wspomóc syntezę skórną w słoneczny dzień?
  7. Rzadkie, ale możliwe przedawkowanie witaminy D
  8. Równowaga widoczna gołym okiem

 

Witamina D jako naturalny wytwór skóry

Witamina D należy do grupy rozpuszczalnych w tłuszczach witamin o bardzo szerokim spektrum działania. Jest ona dostarczana do organizmu dzięki dwóm źródłom – syntezę skórną oraz dietę. Jednak to promieniowanie słoneczne pełni funkcję głównego „dostawcy” witaminy D. Większość zapotrzebowania na witaminę organizm jest w stanie sam pokryć, poprzez wyżej wspomnianą syntezę skórną. Dodatkowo witaminę D człowiek dostarcza wraz ze spożyciem pokarmów pochodzenia zwierzęcego (prekursorem witaminy jest cholekalcyferol) oraz roślinnego (prekursorem jest ergokalcyferol).

Jak powstaje witamina D?

W komórkach skóry naturalnie występuje prowitamina D, która pod wpływem promieniowania UVB przekształca się w cholekalcyferol (jest to taki sam związek, jak w przypadku dostarczania pokarmów odzwierzęcych). W trakcie dalszej wędrówki przez organizm związek ewoluuje do aktywnej postaci witaminy D3. Dopiero ta forma odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Kłopoty zaczynają się na przełomie jesieni/zimy, kiedy natężenie promieniowania słonecznego maleje. Wtedy rozsądnym krokiem jest zewnętrzne wsparcie organizmu. Na szczęście przemysł farmaceutyczny nieustannie się rozwija, dlatego dobór odpowiedniej formy suplementów nie stanowi już problemu.

Dla kogo suplementacja?

Niedobór witaminy D dotyka każdą grupę wiekową. Z tego względu powstały dostosowane do indywidualnych potrzeb preparaty, które spełnia swoją podstawową funkcję, którą jest dostarczenie witaminy do organizmu. Wyróżnia się klasyczne kapsułki oraz witaminę D przyjmowaną w kroplach, sprayu albo w płynie. U najmłodszych najlepiej sprawdzą się witaminowe żelki. Niektóre suplementy dodatkowo wzbogacono o inne związki wspomagające, np. witaminę E. Zaopatrzyć się w tego typu preparaty można w Sklepie Życia - https://www.sklepzycia.pl/witamina-d.

Czym charakteryzuje się niedobór witaminy D?

Czym, oprócz pogorszonego samopoczucia i osłabienia, charakteryzuje się niedobór witaminy D? Zwłaszcza w okresie przejściowym? Do popularnych objawów zalicza się: przewlekłe zmęczenie, bóle kostne, jak i mięśniowe, podwyższany stopień drażliwości, a nawet sezonową depresję. Osoby cierpiące niedobór witaminy mają podwyższoną skłonność do nabywania infekcji, ze względu na osłabiony układ odpornościowy. Ponadto, przewlekły niedostatek podwyższa ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, chorób z autoagresji czy nowotworów.

Jak wspomóc syntezę skórną w słoneczny dzień?

Słońce słońcu nierówne. Witamina D jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Jest to podstawowy sposób pozyskiwania witaminy D przez organizm. Dlaczego proces zachodzi jedynie od kwietnia do września? Odpowiedź leży w naszej szerokości geograficznej. Aby organizm sam produkował witaminę D, trzeba spełnić parę warunków:

  • Kąt padania promieni słonecznych musi być ostry. Aby być konsekwentnym zasadzie, na słońcu należy przebywać między godziną 10.00 a 15.00, minimum 15 minut.
  • Należy odsłonić co najmniej 20 proc. powierzchni skóry oraz pozostawić ją bez filtra przeciwsłonecznego.

Rzadkie, ale możliwe przedawkowanie witaminy D

Czy przedawkowanie witaminy D jest możliwe? Tak, ale zjawisko nie występuje po zbyt długiej ekspozycji na słońce. Nadmiar witaminy w organizmie jest rzadkim przypadkiem, jednak zdarza się po przekroczeniu zalecanej dawki. Objawy przedawkowania ukazują się pod postacią wymiotów, biegunki lub zaparcia, mdłości, bólu głowy, osłabienia, utraconego apetytu czy odkładania się wapnia w nerkach. Pierwsze sygnały nie sugerują nadmiaru witaminy D w organizmie, dlatego należy pozostać czujnym w trakcie brania suplementów.

Równowaga widoczna gołym okiem

Witamina D, oprócz wspaniałego wpływu na gospodarkę wapniowo-fosforanową, bierze udział w procesach dojrzewania i różnicowania się komórek. Oznacza to, iż ma ona realny wpływ na stan i kondycję skóry. Dzięki odpowiedniemu stężeniu witaminy D skóra nie przesusza się tak łatwo i szybciej się regeneruje. Zachowuje odpowiedni poziom nawilżenia. Jest odżywiona i pełna blasku. Ponadto, witamina D normalizuje procesy zachodzące w skórze. Zapobiega reakcjom alergicznym, redukuje stany zapalne czy neutralizuje powikłania wyrządzone przez stres antyoksydacyjny.

Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Zobacz także