Poniedziałek, 18.11.2019, imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza

Detoks wątroby - czy warto robić oczyszczanie organizmu?

  • Material zewnętrzny
Detoks wątroby - czy warto robić oczyszczanie organizmu?
Organizm człowieka wyposażony jest w sprawnie działający system narządów odpowiedzialnych za oczyszczanie ciała z toksyn. Popularne diety oczyszczające czy detoksy mają wspomóc funkcje tych narządów i przyczynić się do poprawy ogólnej kondycji organizmu. W artykule wyjaśniamy, na czym dokładnie polega detoks oraz w jaki sposób można wspomóc funkcje oczyszczania organizmu poprzez dietę.

Czym jest oczyszczanie organizmu z toksyn?

W ostatnich latach obserwujemy wzrost popularności przeprowadzania różnego rodzaju detoksów i diet oczyszczających. Mają one wspomóc organizm w usuwaniu toksyn takich jak metale ciężkie, substancje konserwujące dodawane do żywności czy inne zanieczyszczenia. Ciało człowieka wyposażone jest w specjalny system oczyszczania, do którego należą nerki, wątroba, układ wydalniczy, skóra, płuca i układ limfatyczny. Dieta oczyszczająca ma więc przede wszystkim wspomóc pracę tych narządów.

Detoks wykorzystywany jest często w holistycznych systemach medycznych, takich jak ajurweda czy tradycyjna medycyna chińska. Filozofia zdrowia różni się w nich znacznie od tej funkcjonującej w dyskursie medycyny zachodniej. Nacisk kładziony jest na profilaktykę, której ważną częścią jest odpowiednia dieta.

Na czym polega detoks?

Mianem diet oczyszczających określane są często bardzo restrykcyjne plany żywieniowe. Wielu lekarzy i dietetyków wskazuje na zagrożenia, jakie wynikają z ich stosowania. Detoksy takie zakładają eliminację całych grup żywności i prowadzić mogą do poważnych niedoborów. Nie istnieją również żadne naukowe dowody na ich skuteczność. Do takich planów zaliczyć można między innymi popularne detoksy sokowe (podczas których dozwolone jest spożywanie wyłącznie soków owocowych lub warzywnych) lub monodiety (na przykład dieta ryżowa czy owsiana). Szczególnie niebezpieczne może okazać się stosowanie takich restrykcji w długich okresach.

Zamiast potencjalnie szkodliwych i niekoniecznie skutecznych diet oczyszczających, zdecydowanie rozsądniejsze jest zadbanie o odpowiednio zbilansowaną, bogatą w ważne mikroskładniki dietę, która wspomoże pracę wszystkich wspomnianych narządów zaangażowanych w usuwanie toksyn, a także całego organizmu.

Zdrowa wątroba - jak o nią zadbać?

Najważniejszym narządem odpowiedzialnym za oczyszczanie organizmu z toksyn jest wątroba. Organ ten oczyszcza krew (w ciągu minuty filtrowane jest aż 1.5 litra krwi), wytwarza żółć (wykorzystywaną jest przez jelito cienkie do rozkładu tłuszczów), a także magazynuje wiele cennych witamin i składników mineralnych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W tym obszernym artykule znaleźć można ciekawe informacje na temat funkcji wątroby i sposobów na jej oczyszczenie: https://optymalnewybory.pl/zdrowa-watroba-moda-na-detoks-czy-koniecznosc/.

Aby zadbać o prawidłowe funkcjonowanie tego narządu, a więc również w celu wzmocnienia systemu oczyszczania organizmu z toksyn, ważne jest zrezygnowanie z przyjmowania używek. Zalecane jest więc odstawienie alkoholu, papierosów, kawy, herbaty, wszelkich narkotyków, a także usunięcie z diety produktów wysoko przetworzonych.

Niezalecane jest spożywanie produktów konserwowanych, mrożonych lub smażonych w głębokim tłuszczu. Wiele specjalistów uważa, że korzystne może się okazać zrezygnowanie ze spożywania produktów zawierających cukry przetworzone (a więc również dżemów czy słodzonych muesli).

Jaka dieta wspomaga funkcjonowanie wątroby?

Co więc powinno znaleźć się na talerzu? Przede wszystkim świeże warzywa i owoce, pełne ziarna zbóż (świetne na jesień i zimę) i zdrowe źródło białka. Produkty roślinne są świetnym źródłem pełnowartościowego białka, należą do nich między innymi fasola, ciecierzyca, bób czy soja.

Uzupełnienie diety w cenne witaminy i antyoksydanty wpływa korzystnie na funkcje wątroby. Aby dostarczyć organizmowi tych mikroskładników najlepiej sięgać po surowe owoce i warzywa. Atrakcyjną formą, która pozwala na spożycie dużej ilości warzyw i owoców w apetycznym wydaniu, są koktajle. Koktajl na detoks powinien zawierać duże ilości zielonych roślin liściastych (takich jak szpinak czy jarmuż) i owoców, które są świetnym źródłem antyoksydantów i flawonoidów. Dobrym pomysłem jest również dodanie do koktajlu tłuszczu, który poprawia wchłanialność niektórych witamin (takich jak A, D, W i K). Może to być łyżka masła orzechowego, ziarna lnu czy konopi.

Jak widać, dbałość o odpowiednie zbilansowanie diety, przyjmowanie dużej ilości świeżych produktów bogatych w witaminy i mikroelementy, regularny ruch fizyczny, a także wgląd na sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem są zdecydowanie bezpieczniejszym, ale i skuteczniejszym, sposobem na detoks organizmu.

Material zewnętrzny
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Zobacz także