Środa, 27.01.2021, imieniny: Anieli, Juliana, Przemysława

Jak stworzyć i promować markę regionu - 10 pytań do Michała Basińskiego

  • 11.03.2016, 08:37 (aktualizacja 11.03.2016 20:24)
  • Katarzyna Kuźma/Wypoczynek i zdrowie
Jak stworzyć i promować markę regionu - 10 pytań do Michała Basińskiego
Z Michałem Basińskim, dyrektorem Lokalnej Organizacji Turystycznej Roztocze rozmawiamy o tym, co przyciąga ludzi na Roztocze, czy regionom potrzebna jest promocja i jakie są najczęstsze błędy w dziedzinie marketingu miejsc.

Michał Basiński - dyrektor Lokalnej Organizacji Turystycznej ROZTOCZE, specjalista ds. marketingu miejsc, zarządza projektami w lubelskiej Kancelarii Doradczej Synergia.

Roztocze  - kraina geograficzna łącząca Wyżynę Lubelską z Podolem, wyraźnie wypiętrzony wał wzniesień, szerokości 12-32 km i długości około 180 km, przebiegający z północnego zachodu, od Kraśnika, na południowy wschód do Lwowa. Oddziela Wyżynę Lubelską i Wyżynę Wołyńską od Kotliny Sandomierskiej i Kotliny Naddniestrzańskiej. Region podzielony jest na trzy części: Roztocze Zachodnie, Środkowe (Tomaszowskie) i Wschodnie (Południowe). Roztocze Wschodnie w dużej części znajduje się na Ukrainie. 

1. Pochodzisz z Tomaszowa Lubelskiego – swoją karierę zawodową związałeś z promocją i rozwojem turystycznym Roztocza. Co skłoniło Cię do wyboru akurat takiej ścieżki rozwoju zawodowego?

Tomaszów leży w centrum Roztocza. Z rynku miasta można w ciągu 15 minut dojść do lasu, który poprowadzi nas aż do Suśca. Miasto słynie z aktywności społecznej. Działają tu organizacje związane z regionem jak m. in. kluby sportowe, stowarzyszenia społeczne.

To naturalne, że mieszkańcy miasta żyją w harmonii z Roztoczem i jest ono dla nich źródłem inspiracji do działania. Od dziecka byłem ciekawy co jest z tym lasem? Jaka jest historia miasta? Byłem i jestem zaangażowany w wiele różnych inicjatyw dla Roztocza i jest to dla mnie wspaniała przygoda.

2. Czym zajmuje się Lokalna Organizacja Turystyczna Roztocze? Od jak dawna działa LOT i co w tym czasie udało się Wam osiągnąć?

Organizacja ma formę stowarzyszenia samorządów, przedsiębiorców, organizacji i osób fizycznych z regionu Roztocza. Zajmujemy się przede wszystkim promocją naszego regionu, integracją branży, doradztwem marketingowym oraz informacją turystyczną. Prowadzimy największy regionalny portal turystyczny www.roztoczewita.pl i jesteśmy aktywni w mediach społecznościowych tj. Facebook i Instagram.

LOT Roztocze działa od 2007 roku. Prawie od początku prowadzimy punkt informacji turystycznej w Tomaszowie Lubelskim, który nie ogranicza się do informowania o samym mieście, ale jest punktem IT dla całego regionu. Duża część naszej aktywności odbywa się poprzez Internet – naszą stronę i profil na Facebook. Poza punktem promujemy region na targach turystycznych i podczas innych wydarzeń, wydajemy publikacje, organizujemy spotkania i szkolenia oraz uczestniczymy w różnych projektach.

Od kilku lat obserwujemy modę na Roztocze. Turyści zmęczeni hałaśliwymi kurortami nad morzem czy w górach szukają mniej popularnych regionów. Widzimy to dzięki statystykom jakie prowadzimy. Chciałbym wierzyć, że dzieje się tak również dzięki naszej organizacji, która pomaga turystom po pierwsze dowiedzieć się o Roztocza a po drugie, na miejscu ułatwia dostęp do informacji o atrakcjach. Z drugiej strony myślę, że udało się nam przekonać lokalne środowisko, że turystyka może być czynnikiem rozwoju. Myślenie ponadlokalne, poza tylko swoją miejscowość i gminę zaczyna przynosić efekty w postaci wspólnych inicjatyw i projektów.

3. Co oznacza marka regionu Roztocze - Witalność z Natury?

Budujemy wizerunek Roztocza jako miejsca idealnego na zdrowy odpoczynek wśród przyrody połączony z umiarkowaną aktywnością – rowery, wędrówki piesze, kajaki itp. Coś dla tzw. aktywnych leniuchów, którzy lubią nieśpieszny sposób spędzania czasu, cenią zdrowotne właściwości naszych lasów i lubią przy tym trochę się poruszać. Witalność to także zdrowa kuchnia i naturalne produkty takie jak miody, olej roztoczański, wędliny czy odrobina owocowej nalewki.

4. Co przyciąga ludzi na Roztocze?

Słońce, lasy, rzeki, kultura lokalna. Powodów by przyjechać na Roztocze jest wiele. Myślę, że największym z nich jest właśnie potrzeba łatwego kontaktu z przyrodą. Region jest niewielki, nie trzeba pokonywać dużych odległości czy wysokości by znaleźć się w atrakcyjnym miejscu. Blisko jest renesansowy Zamość, Jarosław i bogaty w polską kulturę Lwów. Świetnie wykorzystują ten atut kwaterodawcy agroturystyczni i właściciele innych obiektów noclegowych. Widok z okna, zapach lasu, śpiew ptaków, cisza, ławka pod drzewem, smaczne potrawy – to niby proste doświadczenia, ale dla wielu, szczególnie z dużych miast są atrakcyjne. Roztocze oferuje swoisty detoks fizyczny i psychiczny od życia w ciągłym stresie i pośpiechu. Oczywiście nie można zapominać o największym nasłonecznieniu i dobrej pogodzie, która jest naszym wielkim sprzymierzeńcem. Każdego dnia na Roztoczu choć na chwilę pojawiają się promienie słońca :)

5. Jakie są Twoje ulubione miejsca na Roztoczu - co możesz polecić czytelnikom?

To trudny wybór bo w zależności od nastroju czy potrzeby Roztocze oferuje wiele ciekawych miejsc. Na spacer polecam przejść cały Szlak Szumów, a nie tylko fragment do słynnych wodospadów. Po drodze odnaleźć można wiele magicznych miejsc. Region obfituje w atrakcje geoturystyczne, warto wybrać się do kamieniołomów w Józefowie czy Nowinach a także zdobyć roztoczańskie szczyty Krągły i Długi Goraj, Wapielnię czy górę Młynarkę.

Na rowerową przejażdżkę proponuję klasyczną trasę ze Zwierzyńca do Florianki. Mniej popularne ale również atrakcyjne są m. in. trasy w okolicach Narola, Suśca czy przy samej granicy z Ukrainą w okolicach Siedlisk.

Roztocze to także wspaniałe wydarzenia. Kameralne koncerty w Narolu czy w tomaszowskich świątyniach, ale również Cieszanów Rock Festiwal. To również kultowa Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, jaki i nowy festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie. Kulturę ludową z jej kolorami, dźwiękami i smakami poznamy na wielu jarmarkach, dożynkach i innych lokalnych festynach.

6. Czy jest jakiś region na świecie, który porównałbyś do Roztocza?

Trudno porównać region tak jak trudno porównywać ludzi. Każdy z nich jest osobliwością. Z punktu widzenia rodzajów uprawianej turystyki Roztocze podobne jest do niemieckiego Szwarcwaldu, francusko-szwajcarskiej Jury. To są również dla nas wzory w jaki sposób możemy wykorzystywać lokalne zasoby do rozwoju turystyki. Powiat tomaszowski, który jest naszym członkiem jest partnerem powiatu Freudenstadt w Północnym Szwarcwaldzie i dzięki temu nasza organizacja ma możliwość czerpania stamtąd wiedzy i doświadczenia.

7. Co poza Roztoczem - gdzie i jak lubisz podróżować?

Bardzo lubię polskie i nie tylko polskie Karpaty. Bieszczady czy Beskid Niski są bliskie kulturowo Roztoczu i zachwycają przyrodą i krajobrazem. Karpaty Rumuńskie czy Słowackie to już większa egzotyka i żywa wielokulturowość. Lubię również wracać do Lwowa. Od niedawna poznaję również region Puszczy Białowieskiej i odkrywam wiele ciekawych miejsc poza znaną Białowieżą.

8. Dzięki skutecznej promocji, miasta i regiony mają szansę przyciągnąć turystów. Czy każdy region potrzebuje promocji - dlaczego potrzebna jest identyfikacja regionu?

Regiony konkurują ze sobą o określoną ilość turystów. Chcąc mieć ich więcej u siebie, trzeba komuś zabrać. Problem nie leży w samej promocji, ale w sposobie dostarczania turystom dobrych doświadczeń i standardu usług. Promocja jest działaniem, które powinno być poprzedzone rzetelną pracą nad odpowiednim przygotowaniem ofert produktów turystycznych.

9. Czy i jakie  błędy popełniają miasta i regiony jeśli chodzi o promocję?

Jak wspomniałem wyżej, promocja jest jednym z etapów, elementów procesu przyciągania turystów do regionu. Samorządy skupiają się na promocji nie zastanawiając się czy faktycznie to co promują jest atrakcyjne i dla kogo. Łatwo jest j zrobić filmik czy folderek a trudniej zapewnić turystom ciągłość pozytywnych doświadczeń. Począwszy od zapewnienia podstawowych usług jak toaleta i parking, poprzez dostępność informacji turystycznej czy muzeów a skończywszy na dobrze funkcjonujących produktach turystycznych. Wymaga to o wiele więcej nakładu pracy i zaangażowania oraz współpracy wielu partnerów.

Promocja turystyczna aby była skuteczna musi być celna, czyli trafiać do wybranych grup a nie opierać się na zasadzie - „każdy u nas znajdzie coś dla siebie”. Musi być również uczciwa w swoich obietnicach i opowiadać o regionie czy mieście w kontekście doświadczeń a nie atrybutów. Jeśli promujemy region i mówimy, że mamy piękne lasy to jaką korzyść będzie miał z tego turysta? Mamy zabytek, to w jaki sposób turysta może go doświadczyć czyli zaangażować się w interakcję poprzez zmysły? Dziś niestety promocja w większości sprowadza się do opisu wszystkiego co na danym terenie jest ciekawego według lokalnych decydentów bez wskazania jakie są z tego korzyści dla turystów.

10. Rok 2016 ogłoszony został Rowerowym Rokiem Roztocza – jakie będą w związku z tym działania?

W tym roku tak naprawdę turyści zaczną testować trasę Polski Wschodniej Green Velo, która prowadzi również przez Roztocze. Ogłaszając 2016 rok Rowerowym Rokiem Roztocza chcieliśmy wykorzystać tą sytuację do promocji regionu jako atrakcyjnego dla rowerzystów. Z inicjatywy lokalnych samorządów i organizacji powstał przewodnik z zestawem map „Rowerem po Roztoczu”. Zaplanowanych zostało wiele rajdów i zlotów rowerowych. LOT Roztocze z organizacjami partnerskimi rozpoczął badania internetowe rowerzystów, które pozwolą dowiedzieć się więcej o ich oczekiwaniach i potrzebach. To tylko kilka z działań, które pozwolą nam zbudować wizerunek regionu przyjaznego turystyce rowerowej.

Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na szlakach rowerowych Roztocza!

 

ZOBACZ CO OFERUJE ROZTOCZE

Katarzyna Kuźma/Wypoczynek i zdrowie

Zdjęcia (10)

Podpięte galerie zdjęć:
Cerkiew w Bełżcu

Cerkiew w Bełżcu

archiwum LOT Roztocze

Podziel się:
Oceń:
TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Zobacz także